Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucchese, Márcia Maria-
dc.creatorDeponti, Maria Aparecida Monteiro-
dc.date.accessioned2015-03-08T17:05:17Z-
dc.date.available2015-03-08T17:05:17Z-
dc.date.issued2014-07-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/riu/172-
dc.description.abstractThis paper was prepared with the aim of addressing content Electromagnetism at the level of secondary education, with the challenge from a relevant issue for society on electricity generation and display procedures contemplate seeking understanding and learning of students scientific knowledge. Based on the principle that traditional methodologies, excess lectures, lack of interest, linear curricula that do not cause students' motivation are some aspects that still persist in teaching Physics, presented himself as the proposed use of contextualized lessons about forms of electricity generation and the implications for the environment. The procedures used textbooks aimed at promoting reflection on everyday problems of current student and contribute to the formation both as a student in the teaching / learning of physics as an active citizen. The implementation of the proposal was held with a group of 3rd year of high school a state school teaching, the State College Apolinário Porto Alegre in the city of Santiago, in the state of Rio Grande do Sul, in southern Brazil, during the months of July, August, September and October 2013.It's investigation was to implement differentiated features considered for that school environment that could contribute to the improvement of the teaching / learning of Physics and the effectiveness of various methodologies through the preparation of a courseware mediated by the use of research, with the construction of mental maps, seminars, videos, real and computer experiments. We use as basis the theories of Vygotsky, Ausubel and Freire. The research analysis was taken from the results obtained with the pre-tests, post-tests, the construction of mind maps, concept maps and the presentation of the final work made by students combining the study of the contents of Electromagnetism on the theme generator generation of electricity. It was observed that the students carried out the practical proposals interested, motivated and challenged to the experimental work of this research demonstrating evolution in the responses to conceptual tests, characterized as learning. The relationship between knowledge and the thematic focus on power generation covering content non-linearly, proved a different path and potential for teaching / learning the discipline of physics can be expanded to other curriculum components.en
dc.description.provenanceSubmitted by Sandro Camargo (sandro.camargo@unipampa.edu.br) on 2015-03-08T17:05:16Z No. of bitstreams: 1 127110004.pdf: 4327951 bytes, checksum: 5900b5e13694bf0d1bd90e9ec409cec9 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2015-03-08T17:05:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 127110004.pdf: 4327951 bytes, checksum: 5900b5e13694bf0d1bd90e9ec409cec9 (MD5) Previous issue date: 2014-07-29en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Pampapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectGeração de energia elétricapt_BR
dc.subjectEletromagnetismopt_BR
dc.subjectTeachingen
dc.subjectLearningen
dc.subjectPower generationen
dc.subjectElectromagnetismen
dc.titleGeração de Energia Elétrica: Uma Temática para o Estudo do Eletromagnetismopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.co-advisorHolzle, Luís Roberto Brudna-
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS-
dc.description.resumoO presente trabalho foi elaborado com o objetivo de abordar conteúdos de Eletromagnetismo, em nível de Ensino Médio, tendo como desafio partir de uma temática relevante para a sociedade sobre geração de energia elétrica e apresentar procedimentos que buscam contemplar a compreensão e a aprendizagem dos alunos do conhecimento científico. Tendo como princípio que as metodologias tradicionais, excesso de aulas expositivas, falta de interesse, programas curriculares lineares que não causam a motivação dos alunos, são alguns aspectos que ainda persistem no ensino de Física, apresentou-se como proposta o uso de aulas contextualizadas, acerca das formas de geração de energia elétrica e as implicações para o meio ambiente. Os procedimentos didáticos utilizados visaram promover a reflexão sobre problemas atuais do cotidiano do aluno e contribuir para a formação, tanto como estudante no processo de ensino/aprendizagem da Física como de cidadão atuante. A aplicação da proposta foi realizada com uma turma de 3º ano do Ensino Médio de uma escola da rede estadual de ensino, o Colégio Estadual Apolinário Porto Alegre localizado no município de Santiago, no estado do Rio Grande do Sul, na Região Sul do Brasil, durante os meses de julho, agosto, setembro e outubro de 2013. A investigação consistiu em implementar recursos considerados diferenciados para aquela realidade escolar que pudessem contribuir para a melhoria do ensino/aprendizagem de Física e para a eficácia de metodologias variadas através da elaboração de um material didático mediado pelo uso da pesquisa, com a construção de mapas mentais, seminários, vídeos, experimentos reais e computacionais. Utilizamos como embasamento as teorias de Vigotski, Ausubel e Freire. A análise da pesquisa foi feita a partir dos resultados obtidos com os pré-testes, pós-testes, a construção dos mapas mentais, mapas conceituais e a apresentação do trabalho final confeccionado pelos alunos aliando o estudo dos conteúdos de Eletromagnetismo ao tema gerador sobre geração de energia elétrica. Os alunos efetuaram as práticas propostas interessados, motivados e desafiados ao trabalho experimental desta pesquisa demonstrando evolução nas respostas dadas aos testes conceituais, caracterizando-se como aprendizagem. A relação entre o conhecimento e o enfoque temático sobre geração de energia elétrica contemplou o conteúdo de forma não linear e mostrou-se um caminho diferenciado e potencial para o processo de ensino/aprendizagem da disciplina de Física possível ser expandido para outras componentes curriculares.-
dc.publisher.departmentCampus Bagé-
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Ensino de Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
127110004.pdf4,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.